Na realizację inwestycji na terenie m.st. Warszawy polegających na budowie urządzeń służących do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania udzielane są dotacje ze środków budżetu m.st. Warszawy.
Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie w wysokości:
- do 80% rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji (dot. podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych), przy czym maksymalna wysokość dotacji udzielonej w ramach jednego wniosku o udzielenie dotacji nie może przekroczyć:
- 4 000 zł dla osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą;
- 10 000 zł dla pozostałych podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych;
- do 80% rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji dla jednostek sektora finansów publicznych, będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
Krok 1.
- Pobierz, wypełnij i wydrukuj wniosek o udzielenie dotacji (patrz punkt Pliki do pobrania). Zwróć uwagę, że wnioskodawcą może być jedynie podmiot lub jednostka, posiadające udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.
- Do wniosku dołącz wymagane dokumenty w zależności od potrzeby, wymienione w następnej sekcji Wymagane dokumenty.
Krok 2.
- Skompletowane dokumenty złóż w:
a. Wydziale Obsługi Mieszkańców Urzędu Dzielnicy (dowolny WOM), lub
b. Kancelarii ogólnej Urzędu al. Jerozolimskie 44, lub
c. Biurze Ochrony Środowiska pl. Bankowy 2 (Błękitny Wieżowiec), XIV piętro p. 1409, lub
d. prześlij pocztą na adres: Urząd m.st. Warszawy Biuro Ochrony Środowiska Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.W przypadku braków zostaniesz telefonicznie/mailowo lub listownie powiadomiony o koniecznych uzupełnieniach.
- Termin składania wniosków dla osób planujących realizację inwestycji w 2023 r.: od 1 września 2022 r. do 31 marca 2023 r. (za datę złożenia wniosku o udzielenie dotacji uznaje się datę wpływu wniosku do Urzędu m.st. Warszawy).
Krok 3.
- Telefonicznie/mailowo zostaniesz zaproszony do Biura Ochrony Środowiska w celu podpisania umowy o udzielenie dotacji.
- Przed podpisaniem umowy niezbędne jest okazanie dokumentu tożsamości.
Krok 4.
- Umów się z wykonawcą inwestycji lub wykonaj ją samodzielnie – rozpoczęcie realizacji inwestycji, w tym ponoszenie wydatków, nie może nastąpić przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji.
- Zrealizuj inwestycję.
- Wykonaj dokumentację fotograficzną przedstawiającą poszczególne etapy realizacji inwestycji.
- Dokonaj odbioru wykonanej inwestycji (potwierdzonego protokołem odbioru, podpisanym przez wnioskodawcę lub pełnomocnika i wykonawcę lub w przypadku wykonania inwestycji przez Wnioskodawcę – oświadczeniem o samodzielnym wykonaniu przedsięwzięcia z podaniem adresu inwestycji).
- Uzyskaj oryginał faktury (rachunku) wystawionej na Wnioskodawcę.
Krok 5.
Złóż rozliczenie w Biurze Ochrony Środowiska:
- wypełniony i podpisany druk rozliczenia (załącznik do umowy o udzielenie dotacji);
- dokument potwierdzający wykonanie inwestycji, ze wskazaniem adresu inwestycji, na który dotacja została przyznana (np: poświadczona na każdej stronie za zgodność z oryginałem przez Wnioskodawcę kopia protokołu odbioru wykonanej inwestycji podpisana przez wykonawcę i Wnioskodawcę lub oświadczenie o samodzielnym wykonaniu inwestycji).
- oryginał faktury (rachunku) wystawionej na Wnioskodawcę (oryginał dokumentu zostanie odesłany niezwłocznie po zaakceptowaniu rozliczenia przez Biuro Ochrony Środowiska);
- dokumentację fotograficzną przedstawiającą poszczególne etapy realizacji inwestycji.
Krok 6.
Przekazanie dotacji na wskazany we wniosku rachunek bankowy, w ciągu 21 dni od zaakceptowania rozliczenia przez Biuro Ochrony Środowiska.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegającej na budowie urządzeń służących do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania (patrz punkt Pliki do pobrania).
- Zgoda właściciela/współwłaścicieli nieruchomości na realizację inwestycji będącej przedmiotem wniosku o udzielenie dotacji (patrz punkt Pliki do pobrania), jeśli nie realizuje jej właściciel.
- Oryginał pełnomocnictwa (patrz punkt Pliki do pobrania) lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa w przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, wówczas dokonaj opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołącz do ww. dokumentu (nie dotyczy osób zwolnionych z opłaty skarbowej).
Dodatkowe dokumenty składane przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i przedsiębiorców lub prowadzące działalność w sektorze rolnym lub rybołówstwa:
- Kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej w roku, w którym Wnioskodawca ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
- Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez Wnioskodawców ubiegających się o pomoc de minimis formularz pomocy de minimis (patrz punkt Pliki do pobrania) – osoby prowadzące działalność gospodarczą i przedsiębiorcy.
- Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez Wnioskodawców ubiegających się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie formularz pomocy de minimis (patrz punkt Pliki do pobrania).
Opłaty
Zapłaty opłaty skarbowej należy dokonać na rachunek:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
Zwolnieni z opłaty skarbowej są:
- małżonkowie, wstępni, zstępni lub rodzeństwo;
- organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
- osoby, które składając wniosek o dokonanie czynności urzędowej, albo składając dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpis, wypis lub kopię, przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.
Miejsce złożenia i odbioru
- Wydział Obsługi Mieszkańców Urzędu Dzielnicy (dowolny WOM), lub
- Kancelaria ogólna Urzędu al. Jerozolimskie 44, lub
- Biuro Ochrony Środowiska pl. Bankowy 2 (Błękitny Wieżowiec), XIV piętro p. 1409, lub
- prześlij pocztą na adres: Urząd m.st. Warszawy Biuro Ochrony Środowiska Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.
Za datę złożenia wniosku o udzielenie dotacji uznaje się datę wpływu wniosku do Urzędu m.st. Warszawy.
W przypadku braków zostaniesz telefonicznie/mailowo lub listownie powiadomiony o koniecznych uzupełnieniach.
Miejsce odbioru:
– osobiście lub przez pełnomocnika w Biurze Ochrony Środowiska – podpisanie umowy o udzielenie dotacji.
Jednostka odpowiedzialna
Termin odpowiedzi
Tryb odwoławczy
Uwagi
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Uchwała nr XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z dnia 26.09.2019 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji na terenie m.st. Warszawy, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej zmieniona uchwałą nr LXXII/2404/2022 Rady m.st. Warszawy z 17 listopada 2022 r.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- OŚ-10-01 wniosek o udzielenie dotacji (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-01 ulotka dot. uzyskania dotacji (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-01 formularz de minimis (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-01 zgoda na realizację inwestycji (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-01 wzór pełnomocnictwa (edytowany) (otwiera nowe okno)
- Formularz de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (edytowalny) (otwiera nowe okno)